Évről évre több tízezer konténernyi gyártási alapanyagot szállítanak a Volvo Cars globális gyártóüzemeibe óceánjáró teherhajók. Mostantól ezeknek a tengeri szállításoknak a túlnyomó többségénél hagyományos fosszilis üzemanyagok helyett megújuló üzemanyagokat használnak fel.
A Volvo Cars az első globális autógyártó, amely rászánta magát erre a lépésre. A változás pedig azonnal érzékelhető lesz: évente 55 ezer tonnával csökken a vállalat interkontinentális tengeri szállításaiból eredő fosszilis széndioxid-kibocsátás mértéke. A megújuló üzemanyag használatával legalább 84 százalékkal1 csökken a CO2-kibocsátás az ásványi üzemanyagokhoz képest. Ez a CO2-mennyiség megfelel annak, mintha egy teljesen megrakott teherautó mintegy 1200-szor kerülné meg a Földet.
A hajózásban mostantól alkalmazott üzemanyag a zsírsav-metilészter (angolul fatty acid methyl esters, rövidítve FAME), amely megújuló és fenntartható forrásokból – elsősorban használt sütőolajból – készül. Sem a pálmaolajhoz, sem a pálmaolaj előállításához köthető nyersanyagokat nem használnak fel.
Az európai és amerikai gyártóüzemekbe szánt gyártási alapanyagokat szállító, bejövő konténerhajók, valamint a Volvo Cars teljes globális cserealkatrész-szállításait végző konténerhajók állnak át megújuló üzemanyag használatára.
„A megújuló üzemanyag bevezetésével még távolról sem tettünk meg mindent azért, hogy a tengeri szállítmányozást mentesítsük a CO2-kibocsátástól.” – mondta Javier Varela, vállalatunk ügyvezető vezérigazgató-helyettese. „Ugyanakkor ez a kezdeményezés a bizonyíték arra, hogy igenis tehetünk azonnali lépéseket, és addig is jelentős eredményeket hozó megoldásokat vezethetünk be, amíg a hosszú távú technológiai alternatívákra várunk.”
„Nem tekintünk piaci versenyelőnyként erre a kezdeményezésre.” – tette hozzá Javier. „Ellenkezőleg: más autógyártókat is lépésre kívánunk sarkallni, hogy nőjön a szénhatékony tengeri szállítmányozás iránti kereslet, és hogy a megújuló üzemanyagokat működőképes középtávú megoldásként honosítsuk meg. Mindannyiunk közös felelőssége, hogy cselekedjünk.”
A kezdeményezésen logisztikai partnereikkel: a Maersk, Kuehne+Nagel és DB Schenker vállalatokkal közösen dolgoznak. Ezek a logisztikai szolgáltatók a Volvo Cars megbízásából végzett konténerszállítások ekvivalens energiaszükséglete tekintetében 2023. június elsejével átálltak a megújuló energiára.
Amennyiben egy konkrét szállítási feladat vonatkozásában nem áll rendelkezésre megújuló üzemanyag, az érintett logisztikai partnerünk egy másik ügyfelének, egy másik szállítási feladatra biztosítja a részükre allokált megújuló üzemanyag mennyiséget. Így a konténerszállító hajók tényleges használatának viszonylatában megvalósul a fosszilis üzemanyag mennyiségének tervezett mértékű csökkentése. Ennek az úgynevezett tömegmérleg módszernek a megvalósulását rendszeresen ellenőrzik független szakértők. A megújuló üzemanyag tanúsított forrásból származik, annak előállítása nem csorbítja az élelmiszernövények termőterületeit. Emiatt az üzemanyag az EU megújuló energiaforrásokról szóló irányelvével összhangban fenntarthatónak tekinthető.
„Beszállítói láncunk minden elemében, üzleti tevékenységünk minden pontján folyamatosan új fenntarthatósági lehetőségeket keresünk.” – mondta Javier Varela says. „Egyre több ilyen kezdeményezést indítunk útnak, amint végső célunk megvalósításán dolgozunk: hogy 2040-re klímasemleges vállalattá váljunk.”
2018 és 2025 között 40 százalékkal kívánják csökkenteni az egy autóra jutó, annak egész életciklusára vetített szénlábnyomukat; ehhez pedig 25 százalékkal kell mérsékelniük a vállalat működésével járó – így többek között a logisztikához kapcsolódó – károsanyag-kibocsátásokat. Emellett 2025-re klímasemlegessé kívánják tenni gyártási tevékenységeinket. Ez a két mérföldkő egyformán fontos lépés a Volvo Cars végső klímasemlegességi céljainak megvalósításához.
1 Az üzemanyagok összehasonlításánál az előállítás során keletkező emissziókat, valamint az azonos energiamennyiség hajózásban történő felhasználását (Well-to-Wake, WTW) is figyelembe kell venni.