A Volvo Cars mesterséges intelligencia és virtuális világok segítségével igyekszik még biztonságosabb autókat alkotni

A Volvo Cars mesterséges intelligencia (MI) által létrehozott, valósághű virtuális világok segítségével teszi hatékonyabbá biztonsági szoftvereinek (például az ADAS vezetőtámogató funkcióknak) a fejlesztését, hogy ezáltal még biztonságosabbá tegye autóit.  

Az új autóikba beépített, fejlett szenzorok által rögzített, vezetési eseményekre vonatkozó információikat – pl. vészfékezés, éles elkormányzás, kézi beavatkozás – mostantól képesek szintetizálni. Ez lehetővé teszi számukra, hogy vadonatúj módokon vizsgálják meg, rekonstruálják és elemezzék ezeket, és ezáltal pontosabb képet kapjanak arról, hogy hogyan lehet elkerülni az ilyen eseményeket.

Mindez egy fejlett számítási eljárásnak köszönhető: ez az un. Gaussian splatting, amely a valóságot ábrázoló képek alapján rendkívül nagy mennyiségben képes megjeleníteni valósághű, nagy pontosságú térbeli (3D) jeleneteket és személyeket. Ez a virtuális környezet azután manipulálható: növelhetik vagy csökkenthetik a szituációban részt vevő közlekedők számát, módosíthatják a forgalom viselkedését, vagy az úton elhelyezkedő akadályok jellemzőit, és ezáltal eltérő végkifejleteket idézhetnek elő.

Ez a technika lehetővé teszi számukra, hogy biztonsági szoftverjüket a legváltozatosabb forgalmi helyzetekkel ismertessék meg, méghozzá olyan sebességgel és léptékben, amire korábban nem volt lehetőség. Immár olyan szoftvert tudnak fejleszteni, ami összetett, ritkán előforduló, mégis potenciálisan veszélyes „határesetekben” is hatékonyan működik, ráadásul a korábbi hónapok helyett mindössze napokra van szükség ahhoz, hogy a szoftvert felkészítsék ezekre a szituációkra. 

„Már most is több milliónyi olyan adatponttal rendelkezünk, amelyek soha meg nem történt eseményeket írnak le, és ezeket szoftverünk fejlesztésére használjuk.” – mondta Alwin Bakkenes, a Volvo Cars globális szoftverfejlesztő tevékenységeinek vezetője. „A Gaussian splatting lehetővé teszi, hogy kiválasszunk egy ritkán előforduló határeseti eseményt, és létrehozzuk annak több ezer lehetséges variációját, amelyek alapján taníthatjuk és validálhatjuk a modelleinket. Ez az eljárás potenciálisan olyan léptékű lehetőségeket nyithat meg a fejlesztők előtt, amelyről korábban álmodni sem lehetett, illetve lehetővé teheti, hogy még azelőtt felkészítsük az ilyen határesetekre a szoftvert, hogy az esemény ténylegesen bekövetkezne."  

A kirakós egy darabkája
A Volvo Cars a valós tesztelések mellett virtuális környezeteket is felhasznál szoftvereinek tanítására, fejlesztésére és validálására, mint biztonságos, méretezhető és költséghatékony módszert. A virtuális környezeteket házon belül fejlesztik, a Volvo Cars által alapított, mesterséges intelligenciával és szoftver-fejlesztéssel foglalkozó Zenseact bevonásával.


A projekt annak a vezető svéd egyetemek számára létrehozott doktori programnak képezi a részét, amelyben azt vizsgálják, hogy a neurális rendering technikák beépíthetők-e a jövőbeli biztonsági kezdeményezésekbe. A tanulmányt a Wallenberg M.I., autonóm rendszerek és szoftver program (WASP) finanszírozza.

A biztonság adatokon alapuló tökéletesítése  
A Volvo Cars régóta használ adatokat és fejlett technológiákat a járműbiztonság tökéletesítésére. A Volvo Cars biztonsági kutatócsoportja által összegyűjtött adatok kulcsfontosságú szerepet játszottak a világ jó néhány meghatározó jelentőségű biztonsági szolgáltatásának a kifejlesztésében és tesztelésében.

A Volvo Cars az 1970-es években kezdte felhasználni a rendelkezésre álló adatokat a biztonság tökéletesítésére. A biztonsági kutatócsoport tagjai akkoriban személyesen szálltak ki a balesetek helyszínére, ahol mérőszalagokkal felfegyverkezve vizsgálták a féknyomokat és az ütközés jellegére utaló egyéb indikátorokat. A balesetekből összegyűjtött információk és ismeretek számos életmentő innovációhoz adtak ihletet – ilyen az ostorcsapás nyaksérülést megakadályozó WHIPS (Whiplash Injury Protection System) rendszer, vagy az oldalirányú ütközések ellen védelmet nyújtó SIPS (Side Impact Protection System) rendszer. Az új, fejlett technológia most lehetővé teszi, hogy még tájékozottabban gyűjtsenek adatokat, és azokat felhasználva megelőzhessék a kockázatos helyzeteket.

Az NVIDIA technológia integrálása 
A Volvo Cars annak köszönhetően élvezheti az olyan technológiák előnyeit, mint a Gaussian splatting, hogy a közelmúltban kibővítette együttműködését az NVIDIA-val. Az NVIDIA nagy sebességű számítógépet alkalmazó, új generációs, tisztán elektromos járműveik különböző szenzorai által összegyűjtött adatok hozzásegítették a Volvót ahhoz, hogy minden eddiginél alaposabban és pontosabban megérthessék, milyen folyamatok mennek végbe a járművekben és azok környezetében. Ezeket az adatokat az NVIDIA DGX rendszerekre épülő, mesterséges intelligenciát alkalmazó szuperszámítógépes platform kontextualizálja, lehetővé téve új következtetések levonását, és jövőbeli biztonsági modellek tanítását. A megoldás hatékonyabbá teszi és felgyorsítja a mesterséges intelligencia fejlesztését. A szuperszámítógépes platform, amely a közelmúltban valósult meg a Volvo Cars és a Zenseact közös beruházása nyomán, az egyik legnagyobb adatközpont a skandináv térségben. 


További részletekre kíváncsi? 
A Gaussian splatting technikáról és a generatív M.I. platformokról is szó volt azon az előadáson, amelyet a Volvo Cars tartott az NVIDIA GTC konferencián. A prezentáció elérhető élő formában vagy igény szerint ezen a linken keresztül.   

Hírek

Visszahívjuk?

+36

* A megadott telefonszámot nem használjuk fel későbbi, marketing célú megkeresésre.